|
L'any 1950, tres anys després de la independència de l'Índia de l'Imperi britànic, les noves autoritats encarreguen a Le Corbusier de projectar una nova capital per a la regió del Punjab , ja que després de la divisió entre l'actual República Índia i Pakistan Occidental, l'antiga capital va quedar en terres pakistaneses. L'encàrrec va consistir en un pla urbanístic per a 500.000 habitants, així com l'elaboració d'un centre administratiu (Capitoli) amb diversos edificis del govern, entre ells l'Assemblea Legislativa o Parlament (Vidhan Sabha).
L’edifici de l'Assemblea es situa al NO del conjunt del Capitoli, confrontat amb el de la Suprema Cort situat a l’altre banda del eix principal SO-NE. L’Assemblea va ser concebuda com una estructura ortogonal i de planta quadrada de 97 metres de costat, amb una planta baixa més dos pisos i una planta soterrani, i envoltada de dues làmines d'aigua. La façana principal de l'Assemblea, en forma de pòrtic monumental de pilars apantallats, suporta una coberta de secció corba ascendent en la que conflueixen, associacions simbòliques entre formes de la cultura india, com les banyes de les vaques sagrades, amb les anomenades “formes acústiques” de Le Corbusier. El pòrtic es relaciona amb l'edifici com una màscara, superposant-se però sense contacte directe. Les altres façanes, en canvi, es composen a partir d'un brise-soleil de formigó que compassa tot el conjunt i que explica la forma interior: tres caixes rectangulars tanquen l'edifici en planta amb oficines i deixen enmig un gran atri a triple alçada intercalat per una malla d'esveltes columnes que suporten la coberta. Dins d'aquest atri apareixen les dues cambres de legislació com a formes escultòriques que travessen el pla de coberta : la sala del consell, una cambra amb una coberta piramidal, i la gran sala de l'Assemblea, de planta circular i amb secció d'un hiperboloide escapçat obliquament que recorda les torres de refrigeració de la indústria.
El material bàsic constructiu és el formigó amb encofrat de llistons de fusta, material que s’adequa perfectament a la climatologia i a la ma d’obra disposada. És remarcable que la gran forma de l’hiperboloide sigui d'un gruix mig de 15 cms de secció constant, fet que alleugeria en pes l'estructura i simplificava la seva posada en obra, ja de per si complexe tot i tractar-se d'una superfície reglada (construïda a partir de línies rectes). La il·luminació de la sala d'assemblees, produida a partir d'una escletxa a la coberta, baixa fregant la paret corvada de la sala i acaba diluint-se abans d'arribar a terra, creant l'efecte d'espiral ascendent, ja present en els primerencs esbossos on es plantejava una escala exterior que es recargolava per l'hiperboloide fins arribar a una plataforma mirador al punt més alt de l'edifici a 40 metres d'alçada.
(OH)
|
La Mà Oberta
Secretariat a Chandigarh Societat de Filaners Tribunal Suprem a Chandigarh |
Redibuixat i model interpretatiu realitzat per: 2000 - Jordi Martínez Piñol, Meritxell Solé Figueras 2000 - Simón García Asencio, Gonzalo García Marquina, Miguel López Novo 2004 - Laura Noguera Boned, Aina Ma. Pascual Fuster, Silvia Sanz 2006 - Xavier Bas López, Víctor González Martí, Joan Sureda Varela |
SBRIGLIO, Jacques. Le Corbusier : les Villas La Roche-Jeanneret = Le Corbusier: the Villas La Roche-Jeanneret. Paris : Fondation Le Corbusier BaselBostonBerlin : Birkhäusercop, 1997. BROOKS, H. ALLEN (ed.). The Le Corbusier Archive, 32 volúmenes. Paris i Nova York: Fondation Le Corbusier y Ed. Garland, 1982-84. CURTIS, William J.R. Le Corbusier: ideas y formas. Madrid: Hermann Blume, 1987(1a ed., Le Corbusier. Ideas and Forms, Londres: Phaidon,1986) LE CORBUSIER. Oeuvre Complète: 1910-1929, 1929-34,1934-38, 1938-46, 1946-57, 1957-65, 1965-69. Zurich: Artemis, 1971. LE CORBUSIER. Le Modulor 2-1955 (La parole est aux usagers). Paris: L' Architecture d'Aujourd'hui, 1955 y 1983. Ed. en castellano: Buenos Aires: Poseidón, 1962 GAST, Klaus-Peter. Le Corbusier : Paris - Chandigarh; with a foreword by Arthur Rüegg. BaselBerlinBoston: Birkhäusercop, 2000 KRUSTRUP, Mogens. Le Corbusier, Porte Email. Copenhage: Forlag, 1991 LE CORBUSIER. L'espace indicible. en Art de L'Architecture d'Aujourd'hui núm. especial nov-dic. 1946, pp. 9-17 (Versión castellana en DC nº 1, Barcelona, 1998. Traducción Fernando Alvarez) TAFURI, Manfredo. Ville: Machine et mémoire: la ville dans l'oeuvre de Le Corbusier en Le Corbusier, une encyclopédie. Paris: Centre Georges Pompidou, 1987, pp. 460-469. VENECIA, Francesco. La Torre d'ombre o l'architettura delle apparenze reali. Venecia: Arsenale Editrice, 1988. WALDEN, Russell (ed.). The Open Hand, Essays on Le Corbusier. Cambridge. Mass.: MIT Press, 1977/1982. |
Alvarez, Fernando. "Le Corbusier. Máquina, Memoria y Naturaleza" (Guions de classe: Història de l'art i l'arquitectura, 2009). |
Alvarez, Fernando. "Le Corbusier. L'espace Indicible I" (Guions de classe: Història de l'art i l'arquitectura, 2009). |
Alvarez, Fernando. "Le Corbusier. L'espace indicible II" (Guions de classe: Història de l'art i l'arquitectura, 2009). |